Corsica blogs

Reisverslag zomer 2019

by admin on januari 20, 2020 Reacties uitgeschakeld voor Reisverslag zomer 2019

Reisverslag(je) vakantie Corsica zomer 2019 door Leon Joosse

Na eerst jaren kant-en-klaar tenten te hebben gehuurd op het vaste land van Frankrijk en aan de Costa Brava in Spanje besloten we voor de zomer van 2019 een tweedehands vouwwagen aan te schaffen. Misschien toch meer campinggevoel, waarschijnlijk leukere plaatsen op de camping en uiteraard financieel wat gunstiger. We hebben voor de eerste keer wel e.e.a. moeten aanschaffen (meubilair, e-koelbox, skottelbraai etc.) en heel veel Facebook en het vouwwagenforum gebruikt voor tips en tricks m.b.t. kamperen.

De eerste reis gaat naar Corsica en omdat het de eerste keer wordt met het rijden met een vouwwagen kiezen we voor een overtocht vanuit Toulon (Corsica Ferries). Dan weten we in ieder geval zeker dat de gehele weg erheen via een goede tolweg gaat. Op de valreep nog een tolbadge gekocht (wat is dat handig, uiteraard hoef je niet te stoppen maar je hoeft ook geen bonnetjes en creditcard meer bij de hand te houden).

Het vertrek

Zo vertrekken we dan met z’n vijven op 14 juli richting Toulon waar we net onder Lyon overnachten in een vakantieappartementje (Garden & City Lyon – Lissieu). Hier kunnen we even plonzen in het zwembad en staan de auto en vouwwagen op een afgeschermde parking. Aangezien het de Franse nationale feestdag quatorze juillet is rijden we ’s avonds naar een P+R en nemen vanaf daar een metro naar het centrum van Lyon. Daar kunnen we aan de rivier het schitterende vuurwerk aanschouwen dat wordt afgestoken nabij de hooggelegen Basilique Notre-Dame de Fourvière. Leuk begin van de vakantie!

De volgende dag hoeven we minder ver te rijden naar Toulon. Daar aangekomen vernemen we zowel via SMS als email dat vanwege een medische evacuatie onze boot vertraging heeft, i.p.v. 21 uur zal het vertrek pas om 23 uur zijn. Jammer, maar het geeft ons wel ruim de mogelijkheid om naar het strand te gaan naast de haven waar je makkelijk met auto en klapper kan parkeren. Eenmaal op de boot (Pascal Lota) krijgen we nog eens te horen dat er nog meer vertraging is door het slechte weer rondom Bastia (de beruchte waterhoos!). Uiteindelijk vertrekt de boot pas ’s nachts om 1:30 uur. We hadden een hut met raam geserveerd voor vier personen en hadden zelf een luchtbed mee. Maar onze hut bleek ook nog een vijfde klapbed te hebben dat ze op verzoek keurig voor ons naar beneden haalden. Door de vertraging arriveerden we rond 10 uur ’s ochtends in Bastia i.p.v. 7 uur.

Aangezien wij voor een kant-en-klaar tent altijd moesten reserveren lag het voor de hand dat nu ook te doen. Dat was voor de tweede week aan de westkust gelukt, maar voor de eerste week aan de oostkust niet (geen mogelijkheid tot reserveren). We hadden in ieder geval vier campings uitgezocht, van net iets boven Porto-Vecchio tot net iets daaronder. Wel spannend als je nog nooit op de bonnefooi gereisd hebt. We kwamen al later aan dan gepland, dus dat maakt het nog spannender.

Baai van Fautea

De rit vanaf Bastia via de T10 ging zeer vlot, een zeer goede weg langs de oostkust. Bij de eerste camping, camping Fautea, konden we al meteen kiezen uit enkele mooie plekken. We kozen voor een ruime plek (caravanplek) met zeer veel schaduw. De camping zelf was eenvoudig, geen zwembad, maar wel direct aan het strand gelegen met heel veel plekken met uitzicht op zee. Alleen daar kon je met een auto niet komen, laat staan met onze vouwwagen. In ieder geval hadden we ruimte genoeg voor onze vouwwagen, sheltertent (we gebruiken de luifel namelijk niet) en nog een pop-up tentje voor onze zoon (de meiden sliepen op het uitklapgedeelte van de vouwwagen). Het uitklappen van de Jametic was snel gedaan, maar het vooraf waterpas zetten (volgend jaar gaan er levellers mee i.p.v. plankjes op elkaar leggen en vervolgens klooien met het er op rijden met één wiel) en het zetten van de haringen kostte nog best wat tijd.

’s Ochtends kon je bij de receptie stokbroden etc. kopen. Verder was er nog een barretje met de eerste levensbehoefte voor de kids, namelijk WiFi. We hebben veel gesnorkeld rondom het strand bij de camping. Helder water, mooie rotspartijen zowel boven- als onderwater met daar omheen redelijk wat vis (en een enkele pijlstaartrog).

Vanaf hier hebben we o.a. een uitstapje gemaakt naar de hoogste waterval van Corsica: Piscia di Gallu. Een mooie autorit naar het beginpunt waar je de auto voor een paar euro dient te parkeren. Je loopt in ongeveer een 1,5 uur naar de waterval toe. Nog voor het einde komt je op een plateau met een grote aparte steen die rechtop staat met een prachtig uitzicht. Vanaf daar is het dan nog een eindje lopen naar de waterval waarvan de laatste 100 meter behoorlijk stijl loopt (klauteren). Teruglopend werden we geconfronteerd met een reddingsactie door een helikopter. Iemand had kennelijk letsel en moest worden opgepikt. Niet leuk voor het slachtoffer, maar voor ons was het wel even spectaculair om daar net onder te moeten staan….

Aangezien we aan de oostkust zaten zijn we ook een keer vroeg opgestaan om de zonsopgang te kunnen zien vanaf ons strandje bij de camping (je zal dit maar iedere ochtend vanuit je tentje kunnen zien!).

Porto-Vecchio en Bonifacio

Een bezoek aan Porto-Vecchio moest natuurlijk ook gebeuren. Leuk stadje, lekker gegeten maar niet echt heel bijzonder. Het bezoek aan Bonifacio was wat dat betreft meer de moeite waard ondanks de hitte. We parkeerden (aan de hand van tips) op het meest achteraan gelegen parkeerterrein. Vanaf hier heb je een schitterend uitzicht over de zee en kliffen en loop je via een indrukwekkende begraafplaats naar het centrum toe. Leuk centrum, maar het mooiste is natuurlijk het punt waar je naar boven kijkt naar de bebouwing tegen de rotsen aan. Schitterend! En dan hebben wij eigenlijk nog de trap van de koning van Aragon gemist (next time?).

Aan de oostkust heb je vooral veel lange stranden. Wij hebben o.a. die van Santa Giulia bezocht. Ontzettend helder en blauw water door het zeer dunne/fijne zand. Vanwege de vele motorbootjes zijn de stranden al op ondiepte afgebakend. Dat is wel jammer. Ben toch nog een keer snorkelend wat verder gegaan en vanaf ongeveer 5 meter diepte kwam ik veel pijlstaartroggen tegen. Nog niet eerder heb ik aan de Middellandse zee in één keer (ook niet tijdens een echte duik) zoveel van deze gelijktijdig gespot, leuk!

In het binnenland heb je juist weer veel riviertjes, meren en poeltjes We zijn o.a. naar de Lataricciu rivier geweest. Vanaf de weg was het even zoeken, maar toen kwamen we lopend wel uit op drie achter elkaar, maar op verschillende hoogte, gelegen poeltjes, waar het water van de ene in de andere viel. In de eerste en tweede konden we vanaf de rotsen er mooi in springen. De verderop gelegen poel hebben we maar niet gedaan aangezien we niet wisten hoe we dan terug zouden moeten komen. Maar dit waren wel kleine paradijsjes!

Canyoning in de Bavella

Het hoogtepunt van de eerste week was het canyoning. Dit deden we in het mooie Bavella gebergte en kozen voor de Pulischellu (Parc Aventure Solenzara). Deze is goed te doen voor alle leeftijden en als je echt iets niet durft is er altijd wel een shortcut (al leken die volgens mij soms enger dan het oorspronkelijke pad). We hadden een goede en leuke begeleider die ons via het glijden in watervallen, springen van rotsen en lanceringen via stroomversnelling een paar uur heeft vermaakt. Canyoning stond al jarenlang op ons lijstje en kunnen we nu dus afstrepen. Al zullen de kids het er weer terug opzetten.

Een week is dan weer snel voorbij, dus het werd tijd om in te pakken. Iets waar we nu nog wel lang over hebben gedaan.
De tweede week hadden we dus wel gereserveerd en wel bij camping Torraccia in Cargèse aan de westkust. Een prachtige autorit hier naar toe liet ons beseffen dat we nu echt Corsica gingen beleven. Hoge ruige rotsen en steeds na iedere bocht weer andere schitterende uitzichten. Ondanks de vele haarspeldbochten en het bijna constant rijden in z’n tweede of derde versnelling was het toch goed te berijden, ook met de vouwwagen achter ons aan (soms even checken of hij er nog achter hing).

Aangekomen op de camping hing er al een bordje met onze naam op de gereserveerde plek. We kwamen ’s middags aan waarbij we in de schaduw zaten. Maar de volgende ochtend bleek dat we de eerste helft van de dag pal in de zon stonden. Een dingetje om de volgende keer beter op te letten. Misschien is reserveren daarom wel helemaal niet zo slim. We hebben nu gezien dat je eigenlijk overal nog wel een plekje kan vinden dus ook bewust een camping kan uitzoeken waar je schaduw hebt. Misschien geven ze bij de reserveringen wel direct de “mindere” plekken uit? Ook hier weer een eenvoudige camping, geen animatie o.i.d., maar wel een zwembad(je). Brood diende je te reserveren en verder zaten er hier enkele supermarkten redelijk dichtbij (5 min rijden).

Op ongeveer 10 minuutjes noordelijk rijden vind je club Med aan een zandstrand. Als je dat strand helemaal westelijk afloopt kom je bij wat rotsen uit. Daar hebben we ons een middag bijna in ons eentje vermaakt. Mooie omgeving en leuk snorkelen tussen de grote uitstekende rotsen in het warme water. Als je vanaf Cargèse via de D81 langs de kust richting Sagone rijdt kom je ook veel kleine parkeerplaatsjes tegen waar je zo na enkele minuten lopen leuke baaitjes kan ontdekken. Zo hadden wij bijvoorbeeld bij Triu (Commune de Vico) een prachtig baaitje voor ons alleen. Hier spotten we ook de fel rode zeesterren, schitterend! Een ander, wat drukker baaitje was U Castellu (voorbij Sagone). Daar waren leuke hoge rotsen in het water waar de kids vanaf konden springen.

Wat ons zeker is bijgebleven is de autorit vanaf Cargèse via de D81 naar Porto via de Calanches, de schitterende rood gekleurde rotsen die zeker bij zonsondergang nog eens dieper rood kleuren. Je hebt diverse plekjes langs de weg waar je kan stoppen om even een foto te maken of een stukje te lopen. Je ziet ze niet altijd, maar je hoort er wel geiten roepen die op de steile rotsen hun weg zoeken. Vanaf de D81 hebben we ook nog een “korte” wandeling gemaakt naar Chateau Fort vanaf waar je een schitterend hoog uitzicht had op de baai van Porto. Vanaf Porto kan je via de D84 oostwaarts, ook daar weer schitterende uitzichten op machtige rotsformaties, hoge bergen, dorpjes gebouwd tegen steile rotsen etc. We waren er voor gewaarschuwd, maar we kwamen inderdaad zowel geiten, varkens als stieren tegen op en langs de weg. Die horen er daar dus gewoon bij, stoppen is dan niet erg want dan neem je gelijk een paar foto’s.

Langs de D84 vind je ook een parkeerplaats voor een hike naar de watervallen genaamd Cascade de Radule. Het laatste gedeelte van deze route loopt via de bekende wandelroute GR20 die het hele eiland doorkruist. Je loopt dan inderdaad op met profi wandelaars…… Uiteindelijk kom je pal bij een grote waterval uit, als je wat afzakt kan je via de rotsen in de poel springen waar deze waterval ook in neervalt. Wat een kracht heeft dat water en wat is dat koud! De weg terug verliep voor ons iets minder soepel, we dachten een shortcut te nemen maar uiteindelijk moesten we langs een richel naar boven klauteren. Weer een avontuur zeg maar…… Via Vico en Sagone zijn we teruggereden naar de camping. Onderweg kom je dan zeer afgelegen campings tegen. Dat moet toch wel heerlijk rustig zijn op zo’n camping…. maar je moet dan wel even een stevig uurtje rijden om je boodschappen te halen.

Boottocht Scandola

Wat volgens alle reisgidsen etc. zeker niet mag ontbreken bij een reis in het westen van Corsica is een boottrip. Alleen dan zie je alle mooie rotsen en kan je bepaalde baaitjes bezoeken die alleen varend toegankelijk zijn. Wij kozen er voor om op de verjaardag van onze dochter zelf een bootje te huren en wel voor een hele dag (Nautic évasion). Aangezien er 100 PK motor aan hing was een internationaal vaarbewijs verplicht. Een bootje zonder vaarbewijs zal waarschijnlijk te weinig vermogen hebben om daarmee een groot gedeelte te kunnen bekijken van de kust, dit nog afgezien van de veiligheid. Er stond namelijk best een stroming langs de kust. Het feestje leek even niet door te gaan toen onze creditcard niet over voldoende bestedingsruimte bleek te beschikken voor de borg van de boot. Oops, daar hadden we niet aan gedacht (tip: laat eventueel je bank voor een dag je bestedingsruimte wat hoger zetten, dit kan meestal gewoon telefonisch). Na enig overleg nam de eigenaar er toch genoegen mee en konden we na een korte uitleg de haven van Cargèse uitvaren.

Via diverse mooie baaitjes koerste we op Capo Rosso af en staken daar de baai van Porto over richting Scandola. Wat dichter bij de kust bleef het wel oppassen voor ondieptes en rotsen, maar de dieptemeter op het bootje hielp ons prima en waar het er mooi uitzag (waar niet?) voeren we tot een meter of 10 diepte en gooide we het anker uit om vervolgens even af te koelen d.m.v. snorkelen. Het was opvallend dat in deze regio veel meer en veel grotere vissen zitten dan dat we voorheen hadden gezien in Corsica. De vaartocht was werkelijk schitterend, zowel van dichtbij aan de kust als verderaf zie je de rotskust steeds weer veranderen, in zowel grootte als structuur. Aan het eind van de middag kwamen we weer aan in Cargèse en dienden we zelf de boot af te tanken. Dat komt dus nog bij de huur van het bootje….. Desondanks een mooie ervaring en ook dit stond al jaren op ons lijstje om eens te doen (deze zet ik er weer terug op!).

Na deze vaardag genoten we nog van een pizza in het dorpje waarbij voor ons de eerste regendruppels van de vakantie vielen. Deze druppels veranderden in de loop van de avond in buien waarna ’s nachts een modderstroom naast onze tent begon te stromen en zijn weg via de voortent van onze buren vervolgde. Spannend momentje aangezien we nog niet eerder regen op onze nieuwe tweedehands klapper hadden gehad. Waar ik ook met de zaklantaarn keek, hij bleek gewoon waterdicht te zijn! Achteraf was deze bui dan ook meer dan welkom als test en de auto was ook gelijk schoongespoeld!

Naast regen was het ook harder gaan waaien waardoor we nog een middagje op het strand bij club Med konden genieten van ontzettend hoge golven (volgens een local was dit extreem). De branding was ontzettend sterk en de onderstroom al helemaal. Maar wat is dan mooier om met vinnen alsnog de branding te trotseren. Het leverde in ieder geval ook weer mooie foto’s op.

Naar huis

De terugtocht hadden we gereserveerd vanaf Ajaccio. Hier waren we al een keer op een avond naar toe geweest. Het inrijden van de stad is niet echt fraai, lelijke industriegebieden en flats. Maar goed, ook op een eiland moet ergens geld verdiend worden naast het toerisme. De stad zelf is aardig, veel dezelfde souvenierswinkeltjes en veel straatjes met terrassen en buitenbarretjes. Wij kozen er voor om de laatste dag niet nog een keer naar de stad te gaan maar hebben na het verlaten van de camping nog een middagje bij het al eerder aangegeven baaitje U Castellu doorgebracht (vanwege de storm was men daar een bootje, net zoals wij hadden gehuurd, aan het bergen dat op de rotsen was gespoeld).

Ruim op tijd arriveerden we in de haven van Ajaccio waar men ons direct naar de juiste ‘lane’ wees. Daar hebben we 1,5 uur moeten wachten waarna we keurig rond 21 uur vertrokken richting Toulon. Op deze boot (Mega Express 5) hadden we ook nu weer een hut, ditmaal zonder raam. Om 6 uur ’s ochtends dienden we onze hut te verlaten en rond 7 uur reden we vanaf de boot het vaste land weer op. Na een uurtje te hebben gereden zijn we de tolweg afgegaan en hebben we een supermarkt opgezocht om zowel onszelf als de auto bij te tanken.

De weg terug verliep zeer voorspoedig en door afwisselend te rijden met voldoende rustpauzes konden we in één dag terug rijden naar huis. Thuis gekomen stond er op de teller een kleine 4000KM meer als 2,5 week daarvoor.

Nog een keer Corsica?

Terugkijkend op de vakantie op Corsica weten we al dat dit niet de laatste keer was. Alhoewel we de eerste week aan de oostkust echt wel hebben genoten vonden we de westkust gewoon het mooist. Een volgende keer zal beslist in het (noord) westen van Corsica zijn en dan zowel iets meer richting het binnenland als aan de kust. Calvi en de omgeving van L’lle-Rouse staan namelijk ook nog op ons lijstje inclusief het belopen van enkele kloven (daar was het nu misschien toch te warm voor geweest). Reserveren is bij de grotere campings mogelijk, maar het lijkt er op dat de meeste campings altijd nog wel plek hebben waarbij je dan ook zelf de plek kan uitkiezen. Let dan wel op de schaduw! Als duiker had ik mijn uitrusting meegenomen, maar ik had het idee dat het duiken niets extra’s zou toevoegen aan het snorkelen, dus niet meer gedoken. Het water was namelijk zo helder en heb er mooie onderwaterfoto’s kunnen maken (waar je de tijd vaak niet voor hebt als je in een groepje duikt). Overigens zag ik bij de boottrip wel veel meer vis. Ook liggen er aan de noordwest kant wat leuke wrakjes, dus volgende keer toch wel duiken! Uiteraard hebben we alleen kunnen beschrijven waar we zijn geweest en in 2 weken kan je zeker niet alles zien en/of beoordeeld hebben.

Het kamperen met onze eigen vouwwagen is goed bevallen. De plekjes op de camping, vooral op de eerste camping, waren mooi en groot en je leeft niet alleen van de vlonder waar je kant-en-klaar tent vaak op staat. In ieder geval hebben we gelijk een lijst gemaakt van spullen die we nu misten en spullen die we zeker thuis kunnen laten. Daarbij moeten we nog meer gebruik maken van kratten zodat je bij het inpakken van te voren al veel kan opruimen en dan uiteindelijk alleen maar de kratten in de vouwwagen hoeft te zetten. De klapper staat inmiddels weer in de stalling, nu alleen nog maar 64GB aan foto’s en film verwerken .

Benieuwd wanneer we terug gaan naar Corsica!

Dit verslag is met toestemming van Leon overgenomen van zijn Facebookpagina. Op beide genoemde campings hebben wij zelf ook met plezier gestaan. Dit verslag geeft prachtig weer hoe lyrisch ook anderen over Corsica kunnen schrijven. Ik ben dus echt niet de enige 😉 Sterker nog iedereen die naar Corsica gaat heeft altijd een mooi verhaal als hij weer thuis is. Dank Leon voor dit leuke verslag.

PS de foto’s zijn dit keer niet van mij, maar van Leon! ( je vindt nog 10-tallen meer op zijn bovengenoemde facebookpagina)