Tips keuze veerdienst

Actueel

2016 is een bijzonder jaar voor de veerdiensten naar Corsica en Sardinië.

  • Corsica Ferries heeft 6 nieuwe lijnen geopend, wo vanuit Frankrijk naar Porto Vecchio. Ook varen ze van Toulon en Nice (beperkt) naar Sardinië
  • Moby Lines heeft Tirrenia overgenomen.
  • Failliete SNCM heet nu Maritima Ferries.
  • La Méridionale mag op enkele boten geen passagiers meer vervoeren.

Advies op maat.

Uit allerlei reacties begrijp ik dat veel mensen het moeilijk vinden uit het grote aanbod de juiste of meest voordelige overtocht te kiezen, de voor- en nadelen af te wegen. Ze zien “door het bomen het bos” niet (meer).

Voor die mensen heb ik “het advies op maat” in het leven geroepen. Je vult hieronder je gegevens in en binnen drie dagen heb je een advies. Dit advies kan je helpen efficiënt te boeken. Ik reik je verschillende mogelijkheden aan indien die er zijn. Mogelijkheden waar je misschien zelf niet aan hebt gedacht. Daarbij geef ik een toelichting. Je kunt daar eenmalig nog een vraag over stellen indien iets onduidelijk is. Dit advies kost tussen de 25 en 35 euro maar is nu tijdelijk slechts 22 euro!

[Lees hier verder]

 

Algemeen

Er zijn 3 grote veerbootmaatschappijen die varen op Corsica: 

Op de deze websites kun je de verschillende veerdienstmogelijkheden met elkaar vergelijken en boeken. Je krijgt dan een voucher waarmee je je ticket in de haven moet ophalen:

Heb je geen idee van prijzen…. dan kun je op deze pagina indicatieve voorbeeldberekeningen bekijken voor een heenreis op maandag 11 juli 2016 en retour op vrijdag 5 augustus 2016.

Proefboeken

Als je gaat uitzoeken welke veerdienst of veerbootmaatschappij geschikt is voor jouw overtocht, dan kun je een proefboeking doen. Dat wil zeggen, je doet gewoon alsof je echt boekt, maar op moment dat je moet betalen stop je. Over het algemeen weet je – vaak al een paar vensters eerder – meer dan genoeg!

Tip: Het is ook mogelijk om bij de ene veerbootmaatschappij een enkeltje heen te boeken en met de andere maatschappij terug te varen: al dan niet vanuit andere havens!

Boekingtips

Waar moet je nu opletten als je de reis (digitaal) gaat boeken? Er zijn 5 uitgangspunten: de route, de afstand, de aankomst en vertrektijd, nachtboot/dagboot en natuurlijk de kosten.

1. De route
Hoewel je ook vanuit Italië kunt oversteken, zullen veel mensen voor een Franse haven kiezen: Marseille, Toulon of Nice. De havens liggen niet ver uit elkaar dus, dat maakt qua route niet zoveel uit. Toulon vinden wijzelf de prettigste haven om vanuit te vertrekken. Het rijdt heel gemakkelijk aan. Als je te vroeg bent, kun je naast het inscheepterrein parkeren en even over de boulevard slenteren of wat lekkers drinken om in de stemming te komen. Populair is ook het Italiaanse Livorno. Het ligt het dichtstbij het eiland. Ook Genua en Savona zijn populair. De vraag betreft de route is: wat vind je het prettigste aanrijden. Mensen ut de Duitse grensstreek zullen eerder voor Italië kiezen dan mensen uit de kuststreek. Verder moet je rekening houden met tol op de Franse en Italiaans snelwegen en een vignet in Zwitserland. Ook moet je in Zwitserland door de Gothardtunnel of over de pas. De afstand Utrecht -Marseille  en Utrecht-Genua is ongeveer even ver, namelijk:  zo’n 12 uur rijden over ongeveer 1200 km.

Als je op het eiland aankomt, wil je dan nog ver reizen? Corsica heeft diverse havens waar veerboten aanmeren. De 6 belangrijkste zijn Bastia, Ajaccio, Calvi, Ile Rousse, Propriano en Porto Vecchio. Niet alle veerdiensten vertrekken VANUIT alle havens of NAAR alle havens.

 Ook is het mogelijk  Corsica (Bonifacio) te bereiken via het Sardijnse : Santa Teresa Gallura. 

2. De afstand
Je kunt dus via Italië of  Frankrijk overvaren, maar het gaat niet alleen om de km over land, maar ook om de km over zee. De reisafstand Livorno – Bastia is het kortst, hoewel de snelboot er vanuit Nice soms nog korter over doet.  De reisduur over zee wordt dus mede bepaald door de snelheid van de boten! En dat kan enorm variëren. Overtochten kunnen in tijdsduur variëren van 3 tot 15 uur. Wil je dus niet te lang op de boot zitten, dan kan de keuze voor een veerdienst die kort onderweg is, bepalend zijn. Over het algemeen wordt bij het “proefboeken” vermeld hoelang er over de overtocht wordt gevaren. Overigens mag je met een aanhanger niet op alle ferry’s, maar wel bijna allemaal.

3. Aankomst/vertrektijd 
Dit is misschien wel het belangrijkste uitgangspunt! Want als de boot ’s morgens om 8.00 uur vertrekt dan dien je dus zeker om een uur of 7.00 in de haven te zijn. Kun je daar dan ook op dat tijdstip zijn? Of – als je eenmaal overgevaren bent – kom je om 21.30 uur het eiland op. Kun je dan nog wel onderdak vinden? Datzelfde geldt dus ook voor de terugweg. De wegen zijn over het algemeen prima, maar er GEEN snelwegen.

4. De nacht- of dagboot 
Een handige optie kan zijn om een nachtboot te nemen. Als je dan ’s morgensvroeg het (ei)land op rijdt dan heb je alle tijd om rustig naar je vakantieplek of huis te rijden. Goed uitgerust en gedoucht. Voor een nachtboot moet je vaak een hut of stoel boeken. Maar je ziet ook reizigers gewapend met een matrasje de nachtboot op komen om vervolgens ergens op de boot een plekje te vinden waar ze kunnen slapen. Ben je met 5 personen en boek je een hut van 4 personen, dan kun je voor de 5e persoon een matrasje neerleggen in de hut. Je hebt dan wel allemaal de beschikking over een eigen douche en wc in de hut!
Voor de goede orde: nagenoeg alle veerdiensten varen met boten waar je NIET in je caravan of camper mag overnachten! 

5. De kosten 
Het is niet – zoals op veel veerdiensten gewoon – dat een ticket voor de veerboot naar Corsica of Sardinië altijd en overal hetzelfde kost. Sterker nog: dezelfde veerdienst vanuit dezelfde haven op het zelfde tijdstip met dezelfde boot en maatschappij kan een paar dagen later goedkoper zijn of duurder.

Rekening houdend met bovenstaande kun je op zoek gaan naar de voordeligste overtocht. Natuurlijk via een reisbureau, maar ook heel goed zelf op de websites. (proefboeken!) En dan kom je er achter dat: een overtocht tot wel 4 keer duurder uit kan komen vergeleken met de goedkoopste overtocht. Dus dat wordt puzzelen: bij sommige maatschappijen is elke overtocht even duur, bij een ander is dinsdag een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld zaterdag. Bij de één helpt het enorm om vroeg te boeken, bij een ander kun je goedkoper mee op de halve vrachtboten. Neem je de nachtboot, dan moet je vaak een hut boeken die minimaal tussen de 50 en 100 euro kost. Maar dat scheelt dan wellicht weer in de overnachtingskosten onderweg.

Checklist voor een keuze uit honderden afvaarten:

  • Nacht- of dagboot
  • Route: welke haven of maakt het je niet uit
  • Vertrektijd in de haven haalbaar?
  • Aankomsttijd aan overkant logisch? Zoeken van een camping/accommodatie. (dus ook voor terugreis!)
  • Met of zonder aanhanger (aanhangers zoals vouwwagen en caravan kunnen niet met elke boot mee)
  • Plaats van aankomst belangrijk?
  • Dag van overtocht belangrijk? Weekend is soms veel duurder.
  • Lengte/tijdsduur van overtocht belangrijk = variërend van 5 – 20 uur?
  • Korting belangrijk = meestal vroeg reserveren
  • Bonnefooi? Kies dan haven met meerdere afvaarten per dag.

 

Op de bonnefooi, kan dat?

Zeker met een aanhanger is het op hoogtij dagen belangrijk dat je reserveert! Wij hebben op boten gezeten waarbij alle dekken volstonden met auto’s, vrachtwagens,  bussen, caravans en campers….. maar het kan wel op de bonnefooi.

….. als het je niet uit maakt:

  • hoe laat je vertrekt
  • hoe laat je op Corsica aankomt
  • of je een snelle of langzame boot hebt
  • een nacht- of dagboot hebt.

Tja dan is NIET reserveren een prima optie…..

Als je voetganger bent en de boot zou vol zijn (wat ik me haast niet kan voorstellen) dan moet je wachten op de volgende boot….

Ben je gewoon met een personenauto dan is er heel vaak wel plek, misschien moet je wachten tot de volgende boot. In bovengenoemde gevallen is het dus handig op voorhand een haven te kiezen waar veel boten vertrekken.

Wel is het zo, dat voor een aantal maatschappijen geldt dat er aardige kortingen in het voorseizoen worden gegeven. De vraag is of je die kortingen ook krijgt als je in de haven een ticket koopt. Meestal betaal je de hoofdprijs.

Een ander voordeel van vooraf reserveren direct bij een maatschappij is: je hoeft niet meer te zoeken naar de ticketverkoop. Je wappert wat met je e-mailuitdraai en het komt allemaal goed!

Hoe laat moet je in de haven zijn?

Hoewel wij reizigers op de valreep, zwaaiend met hun e-mailticket de haven binnen zagen rijden en nog net op tijd de veerboot op konden rijden, wordt door de maatschappijen gevraagd om zo’n uur tot 1,5 uur van te voren aanwezig te zijn als je met de auto komt. Dit om de parkeerterreinen goed in te kunnen delen en vervolgens de boot optimaal te kunnen laden. Passagiers te voet hoeven niet eerder dan een half uur van te voren aanwezig te zijn. Overigens: wij zijn meerdere keren binnen het uur, soms zelfs een half uur van te voren het haventerrein op gekomen: niks aan het handje hoor! (behalve het klamme zweet)

Op de pagina met Algemene tips staan nog wat tips voor in de haven en op de boot.

NB1: Je kunt met Moby Lines overvaren van Santa Terese Gallura op Sardinie naar Bonifacio op Corsica en vice versa.

NB2: Tussen Sardinië en Sicilië zijn er ook overtochten mogelijk, zodat je ook een rondje kunt maken via Italië en de eilanden.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Geef dit als tip aan je Hyves-vrienden Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Print deze pagina of genereer een PDF-bestand

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *